• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
גיל גרנות ותמיר דזן
זמן קריאה: 5 דק׳

מתי להתחיל את החיטוב? בחורף בקיץ? איך יודעים

כולם רוצים להיות חטובים, אבל בעיקר בקיץ.

השמש החמה, האקלים הים תיכוני, פתיחת עונה הרחצה וכל שאר הדברים שכל כך מזוהים עם התקופה האהובה עלינו בשנה (לפחות על חלקנו הגדול). למזלנו, אנחנו חיים במדינה שהקיץ מתחיל בה הרבה לפני יולי-אוגוסט ככה שיש לנו הרבה זמן להיות עם בגד ים.

כבר במרץ אפריל אפשר להרגיש שהמעילים והפוך נכנסים לארון בחזרה. במאי נפתחת לה עונת הרחצה, הבגד ים כבר ב"שלוף" ועכשיו חסר רק דבר אחד - גוף שילך טוב עם הביקיני או עם הבגד ים, אבל אם תחשבו על זה כמו שצריך ותנסו להיזכר בשנים עברו, תראו שבד"כ חלקנו הלא קטן נזכר די מאוחר להתכונן ובמקום להיות, בחודש מאי (5) בים אנחנו עדיין מנסים לשרוף ולהוריד עוד כמה אחוזי שומן בלחץ בחדר הכושר או בעוד פעילות אירובית ודיאטה קשוחה.

אז מתי כדאי להתחיל בתהליך החיטוב אם אני רוצה להיות חטוב בזמן לקיץ?

בניגוד למה שבטח תשמעו, ירידה איכותית ותקינה במשקל לא צריכה להיות מהירה. היא כן צריכה להיות מסודרת והדרגתית, אבל להתבצע בצורה עקבית ובריאה. למה? בכדי שלא להכניס את הגוף ללחץ, להמעיט כמה שיותר בפירוק של שריר והכי חשוב למנוע מצב של קיצון ואח"כ קפיצה בחזרה לנקודת ההתחלה.

למעשה, זה ההבדל הגדול בין הרזייה ובין חיטוב.

חיטוב - ירידה באחוזי השומן תוך כדי שמירת מסת השריר עד כמה שניתן. להוריד רק שומן ולא לפגוע בשריר שלנו. בעצם לפסל, להוריד את שכבת השומן ולהבליט החוצה את השריר הקיים.

אם יש לנו מעט יראו מעט, אם יש לנו הרבה יראו הרבה שריר, הכל תלוי במסת השריר שבנינו עד כה, גם לגברים וגם לנשים.

הרזייה - ירידה במשקל הגוף ללא הבחנה בין שריר ושומן.  נאבד גם שומן נאבד גם שריר ובסוף סביר להניח שנהיה קטנים יותר אבל נראה דיי אותו הדבר ללא חיטוב משמעותי וללא יותר שרירים בולטים שלא לדבר על קוביות שסביר להניח שלא נראה סתם בתהליך הרזיה לא מבוקר.

כשאנחנו רוצים גוף חטוב, אנחנו צריכים קודם כל להבין איפה אנחנו עומדים וכמה זמן זה ייקח לנו.  והכל בסופו של דבר זה במספרים, אם נדע לקרוא אותם נכון ונכיר אותם, נוכל להערך מראש בצורה חכמה בלי להיות בלחץ ובלי לפספס אפילו יום אחד מהקיץ שבא.  

בתהליך חיטוב איכותי, השאיפה היא לרדת בין אחוז לחצי אחוז ממשקל הגוף בשבוע. ירידה גדולה יותר מזו יכולה להיות גורם לאובדן מסת שריר יקרה שלקח לנו לא מעט זמן לצבור.

אז החישוב הוא פשוט. ראשית עלינו להבין:

  • מה מצבנו היום ( אחוז שומן/היקפים וכו).
  • מה המצב הרצוי.
  • כמה זמן זה ייקח ( לפי טבלאות ומחקרים ידועים מראש).

הדוגמא הקלאסית

שלב ראשון

גבר במשקל 90 ק"ג ובגובה 1.75, עם 22 אחוז שומן.  כדי להיות חטוב, אותו גבר ספציפי יצטרך לרדת ל 12 אחוז שומן, משמע לאבד 10% שומן.
היקף מותן של 85 ס"מ ונצטרך לרדת ל- 72-74 ס"מ.

שלב שני

אנחנו נבין מה מידת הרצינות שהוא מוכן לתת לתהליך. האם הוא הולך 100%, האם חשוב לו פה ושם כן לסטות או לאכול בחוץ ( שזה גם בסדר רק בקצב אחר), האם יש לו את היכולת לעשות הכל מדוד ושקול וכו.

בפשטות - ככל שהתהליך יהיה יותר מדויק והדוק, הוא יהיה יותר מהיר וההפך.
אם הוא מוכן לבוא ולתת בראש, אפשר לבנות על ירידה של חצי אחוז שומן בשבוע שהם 2 אחוזי שומן בחודש.
משמע אם יש לו לרדת 10 אחוזי שומן, עליו להשקיע 5 חודשים בשביל להגיע מוכן לקיץ, משמע להתחיל כבר בדצמבר או ינואר את החיטוב.  

את אותו החישוב אנחנו יכולים לעשות בקליניקה גם לגבי היקפים וגם לגבי משקל ולדעת בדיוק מה נקודת ההתחלה ומה נקודות הסיום בה צריך להיות.

אבל מה קורה בפועל? אנחנו מתחילים מאוחר מידי ואז מגיעים מוכנים לאמצע הקיץ במקרה הטוב.
אם המתאמן מוכן לתת מעצמו אבל פה ושם יודע שיהיו לו סטיות מעבר למה שמותר (הרי בתפריטים אנחנו מאשרים ארוחה חופשית מידי שבוע אבל לא מעבר בד"כ), אז אפשר לבנות על ירידה של רבע אחוז בשבוע, משמע 1-1.5 אחוז שומן בחודש.

מה שאומר שבכדי לרדת 10% יהיה עליו להשקיע כ 7 חודשים וזה אומר להתחיל חיטוב לקיץ הרבה יותר מוקדם ואם יחכה קצת ויתחיל במרץ "כמו כולם" - הוא יגיע למטרה בסוף הקיץ או בכלל בחגים.

נכון, היום רבים יודעים כבר שפחות כדאי להשמין בחורף ולהתחטב בקיץ ואנחנו מנסים לשמור כל השנה על חיטוב הגיוני של 10-16 אחוז שומן ולא להגזים מעבר, בכדי שלא נצטרך לעבוד קשה מידי על מנת לחטב כל מה שסתם השמנו (כי בד"כ עולים לא רק שריר ולעיתים הרבה שומן). אבל עד אשר נלמד לעשות את זה ולשמור לאורך כל השנה (נכון שזה לא קל) לפחות נדע מתי להתחיל את התהליך של החיטוב ונפעל חכם.

לסיכום, חלק גדול מהצלחת התהליך זה לדעת איפה אני היום, איפה אני רוצה להיות ולהגדיר כמה זמן ייקח לי להגיע לשם בצורה חכמה, בטוחה ומבוססת מחקר (טבלאות ומחקרים שנותנים לנו את הצפי והחישוב).

אם אין את הדברים האלה, לאחר תקופה תרגישו שאתם רודפים אחרי הזנב של עצמכם, שהתהליך נמשך יותר מידי זמן או שהוא קיצוני מידי ובסוף גם נאבד את הדרך ונצא מהתוכנית לחלוטין.

זכרו, ידע הוא כוח והערכות מראש היא כלי הנשק החזק ביותר להצלחה.

מקווים שעזרנו וקיץ בריא, חטוב ושזוף לכולם.

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !