• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
פליקס פלג - תזונאי במדעי התזונה
זמן קריאה: 4 דק׳

* המאמר אינו בא להחליף יעוץ מקצועי של דיאטן/תזונאי והתאמה אישית של תפריט תזונה למתאמן ספציפי.    

עונת החורף כבר החלה ואיתה מגיעה מחלת השפעת, אך זה לא אומר לסגור את החלונות, להתכסות בפוך, להכין ערימות של טישו, ולחכות שאולי תכה בנו.

שפעת היא מחלה זיהומית הנגרמת ע"י וירוס השפעת, התוקף את דרכי הנשימה, ומאופיין בתסמינים שונים: חום, כאבי ראש, כאבי גרון, צמרמורות, חולשה ונזלת אין סופית. 

ההידבקות בווירוס נעשית בעיקר ע"י התעטשויות, הנפוצות בתקופת החורף, ולכן שכיחות המחלה עולה בתקופה זו של השנה. כמו כן, האוויר הקר, המאפיין את החורף שומר על הווירוס ובכך מסוגל לעבור מאדם לאדם.

מדי שנה חולים במחלה כ- 15% מהאוכלוסייה, כאשר אחת המאפיינים של החולים, היא היחלשות של מערכת חיסון, שלא מצליחה לנטרל את התפשטות הווירוס בתוך הגוף, ולכן  נהיים חולים. 20% מהחולים מפתחים סיבוכים חמורים, ביניהם דלקת ריאות העלולה להיות קטלנית ולכן יש לשמור על מערכת חיסון חזקה ככל הניתן.


המזונות שישמרו עלינו החורף:

1. תפוז- לא רק פרי יפה

אין סבתא שלא סיפרה כי כאשר חולים יש לאכול תפוזים על מנת להחלים. למעשה התפוז עשיר בוויטמין  C, הקשור בפעילות תקינה של מערכת החיסון. חסר של ויטמין C יכול להוביל לפגיעה בתפקוד תאי החיסון ובכך לעלייה בסיכון למחלות השונות.

ההמלצות לצריכת ויטמין C עומדות על 90 מ"ג בגברים ו- 75 מ"ג בנשים, כאשר התפוז מכיל כ- 50 מ"ג מהוויטמין. וויטמין C מאבדו מערכו בחום ובעת חשיפה ממושכת לאוויר, ולכן הצורה המומלצת לספיגת הוויטמין היא ע"י צריכת הפרי הטבעי כפי שהוא או כמיץ תפוזים טבעי, הנסחט במקום.


2. אכינצאה- לחיזוק מערכת החיסון

צמח האכינצאה היה מקובל לשימוש בקרב האינדיאנים במשך דורות רבים לטיפול במחלות רבות: שפעת, צינון, פטריה, הרפס, סלמונלה ועוד. אך מחקרים עדכניים מצליחים להראות יעילות של הצמח בעיקר בטיפול בשפעת והצטננות.

הצמח עשיר ברכיבים טבעיים, הפועלים להגברת ייצור תאי הדם הלבנים (תאי מערכת החיסון) וחיזוק פעולתם ובכך תורמים להגנה על הגוף. 

מאמר שסקר 14 מחקרים קליניים הראה, שצריכת אכינצאה הפחיתה את הסיכון לשפעת בכ- 58%.


3. סמבוק שחור- לחורף בריא יותר

אחד מצמחי המרפא היעילים ביותר כנגד ווירוסים, ובעיקר ווירוס השפעת. מחקרים מצאו כי הסמבוק השחור מסוגל למנוע את החדירה של הווירוס לגופינו, ומעבר לכך את ההתרבות שלו הגורמת לנזקים רבים. ישנם מחקרים המראים כי אנשים, שצרכו סמבוק שחור, היו חולים פחות מאנשים שלא צרכו, ובמידה וחלו, החלימו מהר יותר.


4. ג'ינג'ר- למניעת מחלות

תרופת סבתא עתיקה, שמקורה בדרום מזרח אסיה, ותפס מקום של כבוד במטבח המערבי ומשמש כתבלין וחומר גלם במזונות ומשקאות. ברפואה הסינית וההודית שימש לטיפול בתסמינים של מערכת העיכול, אך כיום מכירים לו בסגולות רפואיות נוספות הקשורות בתסמיני מחלת השפעת: מניעת בחילות, הפחתת ליחה, הפחתת תהליכי דלקת וכאבי גרון. מעבר לכך, הג'ינג'ר מכיל רכיבים טבעיים רבים המחזקים את מערכת החיסון ושומרים על בריאות הגוף. בחורף הקרב ובא, צמח הג'ינג'ר מהווה פתרון מחמם וטעים במרק.


5.אקליפטוס- הריח שיגן עלינו

אחד מצמחי המרפא הנפוצים ביותר לטיפול בתסמיני השפעת. האקליפטוס בעל ריח ייחודי המסוגל לפתוח את דרכי הנשימה, להקל על השיעול המטריד ואף לעזור כנגד כאבים. כמו כן, נחשב לחומר מחטא ונוגד דלקת ובכך תורם לחיזוק מערכת החיסון. חליטת אקליפטוס יעילה מאוד כנגד חיידקים ווירוסים ומסוגלת להקל משמעותית בתסמינים השונים של השפעת.


6. תה ירוק- המשקה של החורף

לתה הירוק יתרונות בריאותיים רבים כגון: הפחתת תהליכים סרטניים, שיפור תפקוד כלי דם ושמירה על הלב, כאשר בשנים האחרונות נבדקת ההשפעה של התה הירוק על הפחתת תהליכי חמצון ומניעת היווצרות רדיקליים חופשיים. מחלת השפעת מאופיינת בעלייה של רדיקליים חופשיים מזיקים לגוף, הגורמים להחמרת המחלה ועיכוב ההתאוששות מהמחלה. התה הירוק מהווה מקור לנוגד חמצון מיוחד, ה- EGCG, התורם  לחיזוק המערכת החיסונית ע"י נטרול אותם רדיקליים, ובכך לזרז את ההתאוששות מהמחלה, ואף למנוע את ההידבקות במחלה.

3 ספלי תה ירוק ביום יכולים לשמור על גופינו מפני גורמים מזיקים שונים, ואף להוות תחליף בריא על פני משקאות חמים אחרים.


על כן, מאמר זה אינו מחליף ייעוץ אישי עם איש מקצוע ויש להתאים את המידע באופן פרטני, אישי ומבוקר.

ישראלבודי- Israelbody.org   מספקת ייעוץ לתזונת ספורט והרכבת תוכניות אימונים אישיות ומקצועיות ע"י אנשי המקצוע המובילים בישראל הפועלים בשיטת ישראלבודי משנת 2001.

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !