• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
גל ציון פור - תזונאי קליני
זמן קריאה: 4 דק׳

כאשר אנו מביטים קדימה אל עבר שתי יצרניות אבקות החלבון הגדולות בעולם – ארה"ב וקנדה – ניתן לראות מגמה של שינוי באוויר. 

בעבר התמקדו מרבית החברות בייצור אבקות חלבון מי-גבינה בלבד, בין אם חלבון מי-גבינה מרוכז או חלבון מי-גבינה איזולאט. 

בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות מייצרות תוסף הנקרא "תשלובות חלבון".  מדוע הן עושות זאת? והאם קיימת תמיכה מדעית לכך? 

על ספיגת חלבון ו"חלון ההזדמנויות האנאבולי" – מה נשתנה במרוצת השנים?

בעבר, תמיד "טפטפו" לנו שחשוב לצרוך חלבון לאחר האימון, בעיקר אימון כוח בחדר הכושר אבל לא רק.  חשוב לצרוך חלבון גם לאחר אימונים אירוביים למיניהם, או אימונים משולבים (כדורגל, כדורסל, קרוספיט ועוד) על מנת לאושש את רקמת השריר שנפגעה, לסייע בהגדלת מסת השריר ובהתאוששות הכללית של הגוף. 

 

פרק הזמן שהוגדר לאכילה לצורך התאוששות מיטבית (נקרא "חלון ההזדמנויות") דיבר על כך שאכילת חלבון ופחמימה מהירי ספיגה (כאלה שנכנסים די מהר למערכת הדם והשרירים שלנו) ב-30-60 דקות לאחר אימון, יובילו לבניה טובה יותר של רקמת השריר והתאוששות מיטבית. 

 

אך במרוצת השנים, החלו לצוץ עוד ועוד מחקרים המצביעים על כך שעבור מרבית המתאמנים, "חלון ההזדמנויות" אינו קריטי כלל.  מדובר במתאמנים שהמרווח בין האימונים שלהם עולה על 8-10 שעות, כלומר אימונים סטנדרטיים של פעם ביום עד פעם בשלושה ימים. 

 

כתוצאה מכך, ירדה חשיבותה של אכילת חלבון ופחמימה מהירי ספיגה מיד בסיום האימון.  את מקומה של "הארוחה לאחר אימון" החליפה הסברה ש"כמות הקלוריות והחלבון היומית היא החשובה באמת". 

בואו נמחיש זאת בצורה פשוטה

מתאמן שיקפיד על אכילת חלבון ופחמימה מהירי ספיגה לאחר האימון – אך לא יאכל מספיק קלוריות וחלבון במהלך היממה – לעולם לא יגיע להישגיו של מתאמן המקפיד לאכול מספיק חלבון וקלוריות לאורך היום ואינו מקפיד על אכילת חלבון ופחמימה מהירי ספיגה לאחר האימון. 

 

במילים אחרות – בקדמת המדע הבינו שהתרומה של חלבון סביב האימון זניחה יחסית לתרומת החלבון לאורך היום, לצורך שיפור ההתאוששות ועליה במסת השריר או שימור מסת השריר. 

אז איפה הקשר לאבקות חלבון?

מאז ומעולם נועדו אבקות חלבון מי-גבינה (whey protein), שספיגתן היא מהירה מאוד (על אחת כמה וכמה חלבון מי גבינה איזולאט שספיגתו בגוף מהירה עוד יותר) לספק לנו חלבון מהיר לאחר אימון. 

 

אך אם חשיבותו של החלבון לאחר אימון היא משנית לחשיבותו לאורך היום, מדוע אנחנו עדיין מבקשים לשתות את שייק החלבון שלנו דווקא בסיום האימון? כמו שאתם מבינים – "מסורת קשה לשנות".

 

גם יצרניות החלבונים יודעות זאת.  יש מספיק פיזיולוגים, רופאים ותזונאים שעובדים סביב השעון בשירות החברות הללו, ובראשם רק דבר אחד : "איך לכוון את ייצור אבקות החלבון ולהתאימו לקדמת המדע"

 

על כן קמה לה חלופה לאבקות החלבון מהירות ספיגה בשנים האחרונות, חלופה הנקראת "תשלובות חלבון" (protein complex).

 

אותן "תשלובות חלבון" מכילות בתוכן גם חלבון מהיר ספיגה (כמו חלבון מי-גבינה איזולאט או מרוכז) אך גם חלבונים "איטיים" יותר כמו קזאין (casein) וחלבון הביצה (egg albumen) שתפקידם לשמור על ריכוז גבוה של חלבון בזרם הדם ובשרירים גם בשעות שלאחר שתיית השייק. 

 

הנה לפניכם שני גרפים המתארים באופן פשוט את מהירות ספיגת החלבונים השונים לתוך הדם (ומשם לשרירים) ואת מהירות הירידה באותם חלבונים (או נכון יותר ח' אמינו) בגוף האדם. 

חשוב לזכור – לגוף האדם אין יכולת לאגור חלבונים (בניגוד לאגירת פחמימות – בעיקר בשרירים ובכבד, ואגירת שומנים בתאי השומן).  על כן חשוב לשמור על רמת ח' אמינו גבוהה בדם לאורך זמן.  עליה חדה ומהירה בחומצות האמינו תגרור אחריה לרוב ירידה מהירה כך שנישאר עם חלון זמן שאינו מאפשר לנו בנייה מיטבית של רקמת השריר. 

 

זו גם אחת הסיבות ששימוש מרובה באבקות חלבון מי-גבינה, ללא אכילת מספיק מזון מוצק, אינו אידיאלי עבור מרבית המתאמנים. 

 

תשלובות החלבון בעצם מספקות לנו דבר הדומה יותר מאכילת מזון מוצק, ומאפשרות לנו על אף לחץ הזמן ולעתים חוסר הנגישות למזון מוצק, לקבל חלבון לגוף בצורה מתונה יותר וכזו שתאפשר לנו להחזיק כמה שעות טובות ללא אכילת מזון מוצק. 

אבקות חלבון מומלצות שמכילות תשלובת חלבונים:

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !