• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
חיים קנפו - יועץ לתזונה וכושר
זמן קריאה: 6 דק׳

במהלך השנים נפגשתי עם אלפי אנשים, וניתקלתי לא מעט במצבי קושי בהתמדה במסגרת של תזונה ואימונים לצורך שינוי כלשהו, לרבות אנשים שהגיעו אליי ממסגרות אחרות (תזונאים/מאמנים/סדנאות/קבוצות דיאטה), בדגש על ויתור מהיר.

לא על אדם שעבר שינוי משמעותי ולא הצליח לשמור על זה (זה לנושא אחר), או לא על כאלו שניסו לתקופה ארוכה ועדיין לא ראו תוצאות ופשוט ויתרו, אלא לאותם אנשים ש"מנסים" להתחיל ומיד מוותרים ולא ממשיכים, או במילים אחרות: לא ממש מתחילים.

"החלטה אמיתית נמדדת על ידי נקיטת פעולה חדשה. אם אין פעולה אזי לא באמת קיבלתם החלטה" (אנתוני רובינס)

אדם שהגיע להחלטה שהוא רוצה או צריך שינוי בחיים, אם זה שינוי פיזי או בריאותי או גם וגם, צריך להתחייב להחלטה ולפעול על פיה.
אם אדם מחליט להגיע לליווי מקצועי הוא צריך לתת צ'אנס לתהליך, לנסות לשים בצד חלק מהידע והאמונות שהיו לו עד עתה, ולהעביר את המשוכות לאותו איש מקצוע שיוביל אותו. הרי אם הידע האישי שהיה לו וניסיון העבר היה טוב ונכון – מלכתחילה הוא לא היה מגיע לקבל ליווי / עזרה מקצועית.


ישנן מגוון סיבות שגורמות לאדם להתחיל ודי מהר לא להמשיך:

1) הצבת מטרות
להגיע להחלטה כלשהיא – זהו הצעד הראשון.
כאשר אדם מציב לעצמו מטרה מוגדרת וספציפית הוא יהיה בפוקוס להשיג את אותה מטרה. זה חשוב כדי שנדע לעקוב אחר ההתקדמות - להבין שאנחנו בכיוון הנכון.
הצבת מטרה ריאלית ותחימתה בתקופת זמן, עוזר מאוד ביצירת מסגרת ומוטיבציה.

2) שינוי בהרגלי התזונה
שנכנסים למסגרת חדשה של תזונה אם זה לצורך שינוי פיזי או בריאותי או שניהם יחד שינוי בהרגלי התזונה הוא המפתח להצלחה (כמובן בשילוב עם אימונים).
הקושי של אנשים בנושא (ומילת קישור):
א) קושי בוויתור על אותם מאכלים "אהובים" (או במילים אחרות "דחוסים קלורית") שצריכה גבוהה שלהם עלולה להשפיע על התהליך 
ב) מעבר מאכילה חופשית לאכילה מדודה
ג) גיוון במאכלים - קושי לאכול כל יום את אותו דבר, ופה נכנס נושא האינטראקציה עם היועץ ולמצוא יחד עוד מגוון של מאכלים שיהוו כתחליף ומתאימים למסגרת
ד) הכנת האוכל = שליטה על איכות המזון, כמות המזון, ודיוק קלורי

3) לא לקחת את המסגרת ברצינות ולא להיות מדויק

 כאשר אדם מגיע לקבל ייעוץ הוא מקבל מסגרת של תזונה ושל אימונים בהתאם לנתונים, יכולות, מטרות.
ככל שיקפיד יותר ולא יסטה מהמסגרת - התוצאות יהיו בהתאם, וזו תהיה נקודת התחלה טובה שממנה יוכל לראות עד כמה המסגרת תואמת לצרכים שלו. מנקודה זו ניתן לעשות ההתאמות/שינויים קטנים כדי לדייק את המסגרת על מנת שתהיה מושלמת בעבורו. לאחר מכן נוסיף / נשנה בהתאם לצורך עד שנגיע למטרה.
ישנה נטייה לאנשים לעשות "בערך" כאשר בין מגוון התירוצים ניתן לשמוע את: "אני אוכל מסודר ובריא יותר, לא אוכל חטיפים ועוגיות, והפסקתי עם משקאות מתוקים", זה לא מה שאני מגדיר מסגרת מסודרת ומדויקת, זה פשוט שינוי באורח החיים אבל מאוד כללי, משהו שיהיה קשה להעריך ולהוביל על מנת להגיע למטרה ספציפית.

4) ציפיות לתוצאות שלא תואמות להשקעה

אותם אנשים שרואים אדם שעבר שינוי משמעותי בזמן יחסית קצר ומצפים לראות את אותו שינוי משמעותי אצלם, אבל לא מוכנים להשקיע לעשות את כל מה שדרוש.
לא חייבים לתת 100% השקעה, ובהחלט יש מקום לפשרות וויתורים, אבל אי אפשר לצפות ל-100% תוצאות במינימום השקעה.

5) יעדים לא ריאלים
כל מי שמחליט להיכנס ולהתמיד במסגרת יהיה לו יעד מסוים. זה יכול להיות משקל, שאיפה ספציפית למבנה גוף  (קוביות בבטן/ "גדול יותר"/ ועוד) או מודל מסויים - זה יכול להיות דוגמן פיטנס מהארץ או מחו"ל - מישהו שראו באחת הרשתות החברתיות.
הבעיה היא שלכל אחד מאיתנו פוטנציאל שונה - זה תלוי גנטיקה, מבנה, רמת השקעה, יכולת פיזית, ולעיתים מדובר בשימוש בחומרים אסורים מה שיוצר יעד לא ריאלי ויכול לגרום לאותו אדם לא להיות מרוצה ממה שהשיג.
הצבת יעדים ריאלים וצפי לגביי מה שניתן להשיג הינו גורם חשוב ומשמעותי בתהליך, ויכול למנוע את אותה תחושה של האכזבה.

6) לא להגדיל ראש
במסגרת חיטוב, המטרה היא כמה שניתן להוריד אחוזי שומן במקביל לשמירה על מסת השריר. במסגרת מסה, המטרה היא כמה שניתן להעלות מסת שריר במינימום עלייה בשומן.
מסגרות אלו דורשות דיוק כדי למקסם תוצאות.
לא מעט אנשים מתחילים מסגרת עם מחשבה של: "אם כמות X של אוכל מובילה אותי לחיטוב - אז אם אפחית מכמות זו אתחטב יותר מהר". חשיבה כזו מקורה בטעות כי המטרה היא חיטוב ולא ירידה במשקל, ולכן ניסיון להאיץ את התהליך עלול להוביל לירידה גדולה גם במסת השריר ולא רק בשומן. אותו דבר יקרה בעלייה - תוספת תוביל לעלייה מהירה יותר אבל לא בהכרח במסת השריר אלא לרוב זו תהיה פשוט עלייה בשומן.
אם ישנה מסגרת צריך לנסות להיצמד אליה ולבחון את התוצאות. לפי זה ובהדרגה לעשות את השינויים הנחוצים. שינוי חיובי בדרך כלל לא יקרה במהרה, ולכן סבלנות היא חלק חשוב בתהליך.
אפשר לקבוע יעדים מראש, ואפשר להעריך את הקצב הרצוי אבל עדיין הערכות אלו לא מדויקות ותמיד נדרש המעקב כדי להחליט לגביי השינויים הנדרשים.

7) הכל או כלום
אדם מקבל מסגרת מסוימת, מסגרת שהותאמה אישית בהתאם ליכולות, צרכים, סדר יום. הוא מנסה אותה לתקופה קצרה ולא מצליח, קשה לו מדי, והוא פשוט מוותר.
המסגרת ההתחלתית חשובה על מנת לקבוע נקודת התחלה שממנה ניתן לעשות את השינויים הקטנים כדי לעזור בתהליך ההתקדמות. במישה והמסגרת לא עובדת בזמן קצר מרגע התחלתה -  כנראה שהיא לא מתאימה וצריך לשנות אותה.
אין מסגרת אחת שתתאים לכולם. לחלק  מהאנשים מסגרת נוקשה תזרום בקלות, ולחלק יהיה צורך בהקלות . העיקרון המשמעותי והחשוב ביותר הוא ההתמדה במסגרת מסוימת מבלי "להתפזר".

8) ציפיות למשהו חדשני
העולם של התזונה והכושר נתון בהתפתחות מתמדת, ואני עדים למחקרים ועדכונים רבים בנושא. אבל הבסיס נשאר אותו בסיס: הקפדה על כמות קלוריות, חלוקה מתאימה ונכונה של אבות המזון, תכנון נכון של אימון בהתאם למטרה.
ישנם אנשים שתמיד יחפשו גימיקים חדשניים בתזונה וכושר, מתוך מחשבה שמשהו חדש שצץ יוביל אותם לתוצאות בצורה הכי מהירה והכי טובה, לעומת האפשרויות שהיו עד עכשיו . חשיבה שכזו אינה נכונה, ולרוב מדובר בשיווק ופרסום של מוצרים מסוימים או התנסות של אדם מסויים שעליו השיטה "עבדה", והוא גורם לאנשים אחרים להאמין שאם זה טוב לו זה יהיה מצויין לכולם.
ניסיון אישי – לא יוכל לעולם להחליף ניסיון מקצועי בליווי אלפי אנשים מסוגים שונים. ניסיון מקצועי יחשב ככלי מצויין.


אם לא תשאל, איך תדע?

אם החלטת להגיע ליעוץ, השלב הראשון יהיה לקבל את המסגרת ולנסות לעמוד בה.

בתחילת הדרך צצות לא מעט התלבטויות/שאלות ולעיתים נרגיש  "לא נעים" לשאול מתוך מחשבה שאותה שאלה היא טיפשית, או שניראה לנו שאנחנו יודעים מה צריך, או שלא נירצה כל פעם "להטריד" או "לחפור" ליועץ.

מחשבה שכזו תפגום בתהליך, ותמנע ממנו להצליח. כל הרעיון בייעוץ מקצועי מבוסס על לפתור את הבעיות ביחד עם היועץ, ולכן רצוי שהיועץ יהיה תמיד בתמונה ויהיה שותף בתהליך קבלת ההחלטות והשינויים.

 

"אין קיצור דרך לשום מקום ששווה להגיע אליו"


מאת חיים קנפו - יועץ תזונת ספורט בוגר מכללת שיאים, ומאמן כושר מוסמך מטעם וינגייט.
יועץ תזונה ברשת "ישראלבודי" - תוספי תזונה וייעוץ מקצועי לספורטאים

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !