• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
גל ציון-פור – דיאטן קליני
זמן קריאה: 7 דק׳

בשנה האחרונה נחתה בארצנו הקטנטונת דיאטה חדשה-ישנה ושנויה במחלוקת, המבוססת על נטילת הורמון המופרש בזמן היריון - Human Chorionic Gonadotropin (HCG).

השמועות אודות דיאטה זו התפשטו במהירות מפתיעה מפה לאוזן, ורבים ניסו ועדיין מנסים אותה, על אף התנגדותם הנחרצת של אנשי המקצוע לאותה דיאטה, ועל אף האיסורים הרבים המגיעים מארגוני בריאות בעולם.     
עד שבחודש מרץ 2012 פרסם משרד הבריאות את האזהרה הבאה:

"משרד הבריאות מזהיר את הציבור בישראל שלא לרכוש מוצרי דיאטה וירידה במשקל המכילים HCG דרך אתרי אינטרנט. הורמון ה - HCG איננו מאושר על ידי משרד הבריאות להרזיה.
הורמון ה HCG) Human Chorionic Gonadotropin) הוא הורמון שמיוצר בתקופת ההיריון ומשמש בעיקר כתרופת מרשם בטיפול באי פריון אצל נשים.
לאחרונה נאסר על ידי ה - FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) השימוש בחומר למטרת הרזיה וננקטו צעדים כנגד מי ששיווק את החומר שלא כחוק.
בישראל נתפסו משלוחים של מוצרים המכילים את החומר בנתב"ג ובדואר והוחרמו".
(ציטוט מתוך אתר משרד הבריאות) http://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/26032012_1.aspx

איגוד הדיאטנים האמריקאי (ADA) ציין כבר בשנת 2010 שאין מחקרים התומכים בטענה שהורמון ה־HCG  יעיל לירידה במשקל מעבר להשפעת הדיאטה בת ה־500 קלוריות (שתכף נדבר עליה).
ועל פי ה-FDA אין עדות לכך שההורמון HCG מוביל לירידה במשקל מעבר למה שנובע מההגבלה הקלורית, גורם לפיזור תקין יותר של שומן או מפחית את תחושת הרעב ואי הנוחות הקשורות בדיאטות דלות בקלוריות.

במאמר זה ננסה להבין מהי אותה דיאטה שנויה במחלוקת?
מדוע אנשים רבים, טובים ומשכילים, ניסו ועדיין ממשיכים לנסות את דיאטת ה-HCG?
ומה דעתם של אנשי המקצוע, דיאטנים, רופאים וארגוני הבריאות הגדולים בעולם, על דיאטת ה-HCG.  

הורמון ההיריון – HCG) Human Chorionic Gonadotropin)
HCG הוא הורמון המופרש בתחילת ההיריון ואחראי בין היתר להפרשת הורמונים נוספים הקשורים להתפתחות העובר, וכן לאספקת דם וחומרי מזון לעובר ולשיליה המתפתחים. 
רמות ה-HCG  הגבוהות מבטיחות אספקת חומרי גלם לעובר, גם אם האמא אינה ניזונה היטב, על ידי פירוק חלק מרקמות השומן בגופה.  ישנם מחקרים המראים כי קיים קשר בין הפרשת HCG  לבין עליה במינון בחילות הבוקר אצל האשה.
הורמון ה-HCG  משמש כתרופה ומוזרק גם לנשים שאינן מצליחות להרות, בטיפולי פוריות. 

דיאטת ה-HCG  החדשה– אותה גברת בשינוי אדרת...
אז למרות שדיאטת ה-HCG  נחתה בארצנו לפני כשנה, היא אינה פיתוח רעיוני חדשני, אלא מבוססת על מחקרים שבוצעו עוד בשנות ה-50 על ידי רופא בשם ד"ר אלברט סימונס. 
באותם שנים הבין ד"ר סימונס, שזריקות של הורמון המופרש בזמן היריון (HCG), עשויות להוביל להפחתה במשקל הגוף, וביצע ניסויים בבני אדם בריאים לאחריהם דיווח על ירידה במשקל והפחתת תחושת הרעב אצל אותם נחקרים. 
מיד לאחר אותם ניסויים, בשנות ה-60 וה-70 הפכה הדיאטה לרב מכר של ממש, אך עדיין נותרה שנויה במחלוקת.
למרבה הפלא (או שלא...) עשרות מחקרים עדכניים ואיכותיים יותר, שבוצעו בשנים מאוחרות יותר, לא הצליחו להוכיח שהדיאטה אכן מפחיתה תחושות רעב ומסייעת לירידה במשקל בזכות הורמון ה-HCG. 
עד שבשנת 1975 הורה מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) לחברות המשווקות את הדיאטה, להצהיר שלא הוכח מעולם שהורמון ה-HCG  מסייע כטיפול עזר לירידה במשקל.

לפני כ-5 שנים, בשנת 2007 וכמעט 30 שנה לאחר שירדה מהכותרות, שבה בסערה דיאטת ה-HCG
למודעות הציבורית.  האחראי לכך הוא סופר בשם קווין טרודו שהציג בספרו תיאוריית קונספירציה של הממשל וחברות התרופות, כנגד הציבור.  על בסיס תאוריה זו טען טרודו שהפתרון לריפוי מהשמנה (אותו הורמון HCG) התגלה כבר בשנות ה-50 אך הושתק על ידי הממשל וחברות התרופות הרוצות להרוויח סכומי עתק במכירת תרופות חלופיות שאינן יעילות. 
ומאז, במשך חמש שנים התפשטה בחזרה השמועה על דיאטת ה-HCG  והגיעה כאמור גם לישראל. 

אך הסיפור אינו פשוט כל כך, וכדי להבין מדוע בכל זאת אנשים המנסים דיאטה זו יורדים מהר במשקל, צריך לעקוב אחר הנחיות הדיאטה המשלבת בתוכה נטילת HCG.

דיאטת ה-HCG – הבטחות מרחיקות לכת? או הנחיות בלתי אפשריות?

הבטחה מספר 1:

" ירידה כוללת של 15-8 קילוגרם תוך 40 יום – הירידה במשקל תהיה "במדרגות". אתה תוכל לרדת עד 15 קילוגרם או לעשות את התהליך במשך 40-23 יום ולא יותר. אחרי שירדת 15 קילוגרם, תצטרך להפסיק ולשמור על המשקל הזה במשך כמה שבועות...
אתה תאכל בשר, עוף, דגים, ביצים, קוטג' ,ירקות, פירות ואפילו טוסטים.."

ומאחורי הבטחה זו, עומדת ההנחיה המרכזית בדיאטה, והיא לאכול כ-500 קלוריות ביום, למשך 40 יום.  האם זה אומר לכם משהו? 
לנו אנשי המקצוע, כמות קלורית כזו ודאי צורמת באוזן ומיד מעלה בדימיון תקופות רחוקות ואפלות של הרעבה...
אז לפניכם פרוטוקול הדיאטה המקורי של ד"ר סימונס, רק על מנת להמחיש כמה אוכל אפשר להכניס ב-500 קלוריות ליום:
זה מה שאתם אמורים לאכול בכל יום במשך 40 יום של הדיאטה:
ארוחת בוקר: תה או קפה ללא הגבלה, מומתקים בממתיקים מלאכותיים. 
ארוחת צהרים: 100 גרם בשר רזה או דג + מנת ירק אחת (לפי רשימה מפורטת...) + צנים אחד + פרי אחד.
ארוחת ערב: בדומה לארוחת הצהרים. 

אין כאן טעות ולא נמחק כלום אם תהיתם...  ארוחת הבוקר היא רק תה או קפה.

על פי דעת כל אנשי המקצוע בתחום התזונה, כולל דיאטנים, רופאים וגופי הבריאות הגדולים בעולם, כמות קלורית זו אינה מספקת את צרכיו הבסיסיים ביותר של האדם ועשויה להיות מסוכנת ולא בריאה.
בטווח הקצר דיאטה כזאת יכולה לגרום לעצבנות, עייפות,  כאבי ראש,  שינויים במצב הרוח, סחרחורת ועוד. בהמשך היא עלולה להוביל לנשירת שיער, ליובש בעור, לרגישות לקור, ליצירת אבנים בכיס המרה, לחוסר איזון במינרלים שאחראים על תפקוד תקין של השרירים והעצבים ולהפרעות בקצב הלב.
אחת הטענות המרכזיות כנגד הדיאטה היא, שכל אדם שיאכל 500 קלוריות ביום, ירד הרבה במשקל, תוך פירוק שומן ושריר גם יחד, ללא קשר לבליעת ההורמון HCG.

הבטחה מספר 2:

"בעזרת הורמון ה-HCG ודיאטה נכונה בדיאטה המהירה הזאת, הגוף מפרק רק את מאגרי השומן הבעייתי..."
"כיום כאשר רוצים לעשות דיאטה מהירה, משתמשים בתוסף תזונה בעל פעילות HCG על בסיס מים ואצות בעלות פעילות HCG ולא בהורמון שד"ר סימונס השתמש בו בשנות החמישים. התוצאות זהות."

ומאחורי ההבטחה השניה, עומדת ההנחיה השניה בדיאטה החדשה, והיא לרסס על הלשון או לבלוע טיפות המכילות HCG, וזאת בניגוד להנחיה הבסיסית שהיתה נהוגה במחקריו של ד"ר סימונס, להזריק לגוף את ההורמון. 
בכדי להבין מה הבעייתיות בהחלפת ההזרקות של HCG, בבליעה של החומר דרך הפה, צריך לדעת דבר אחד בסיסי על הורמונים.  הורמון אינו יכול להיספג דרך מערכת העיכול, משום שהורמון הוא חלבון לכל דבר והוא עובר פירוק על ידי חומציות הקיבה ואנזימי העיכול המופרשים לכל אורך מערכת העיכול.  משמע,HCG  מגיע לאתרי הקליטה ממערכת העיכול לזרם הדם, שהוא כבר מפורק לכל 244 חומצות האמינו מהם הוא בנוי...  אל תדאגו, הגוף לא יחבר אותן בחזרה בתוך הדם או בכבד, פשוט משום שאין לו צורך בכך. 
כך שיכול להיות שהטיפות אכן מכילות HCG, אבל האדם פשוט אינו מסוגל לספוג אותו בשלמותו לתוך זרם הדם.
בנוסף, מכירת הורמונים אסורה בתכלית האיסור כמעט בכל מדינה, כולל מדינתנו הקטנה. 
אז קמו מתחכמים והכריזו שבמוצרים שלהם אין את ההורמון HCG עצמו, אלא "תחליפים צמחיים" ל-HCG.   
אך גם חידושים והמצאות כגון תחליף צמחי להורמון HCG, כזה שמופק מאצות או צמחים כלשהם, רק כדי להרגיע את הציבור החרד מנטילה של הורמונים, וכדי לעקוף איסורים של משרד הבריאות, כמובן שאינם עומדים במחקרים וניסויים קליניים, והם בטלים בשישים...

הבטחה מספר 3:

"הדיאטה היחידה בקטגוריה של דיאטה מהירה או דיאטת כאסח שהיא טבעית לגמרי, לא פוגעת בגוף, לא מפרקת רקמת שריר אלא רק שומן עודף, אין צורך להתעמל בה..."

אז נמשיך להנחיה השלישית? 
אימונים או פעילות גופנית אסורים בזמן הדיאטה, רוצים לנחש מדוע? 
משום שיש סיכוי סביר שגופכם יקרוס בתום זמן קצר של פעילות, ואף אחד לא רוצה לקחת את הסיכון עליו... 
500 קלוריות ליום משמען הפרשה כרונית של "הורמוני סטרס": גלוקגון, אדרנלין וקורטיזול שפשוט מפרקים כל מה שנקרה בדרכם, כולל מסת שריר, עלולים להוביל לירידה חדה ברמת הגליקוגן (הסוכר ששמור בתוך השריר והכבד) ומותירים אתכם ללא מאגרים לביצוע הפעילות הגופנית.  
הסכנה העיקרית היא שירידה בלחץ הדם וברמות הסוכר יפילו אתכם לקרשים באמצע הפעילות הגופנית, ולכן דיאטה זו אינה מתאימה לעוסקים בפעילות גופנית יומיומית. 

כמובן שקיימות עוד הבטחות והנחיות הזויות בדיאטה המסוכנת הזו, שמפאת קוצר הזמן ועל מנת לא להלאות אתכם, לא ניכנס אליהן. 

לסיכום

1. השימוש בהורמון HCG  לצורך הרזיה, אסור על פי חוק במרבית המדינות המתוקנות.  הורמון זה משמש לטיפולי פוריות לנשים, וכן מופרש במהלך ההריון בגופה של האשה.

2. עשרות מחקרים עדכניים מראים ששימוש בהורמון HCG  אינו מייעל את תהליך ההרזיה ואינו מפחית את התיאבון. כל ה"תחליפים הצמחיים" שנמצאים בטיפות או בספריי, אינם הוכחו מבחינה מחקרית מעולם.

3. דיאטת ה-HCG מכילה 500 קלוריות ליום, במשך 40 יום, ועשויה לגרום נזקים בלתי הפיכים לגוף.  הרעבה שכזו ודאי גורמת לירידה חדה ומהירה במשקל, אך עשויה לשבש את רמות הסוכר בדם, את לחץ הדם, וכן לפגוע בהתנהלותו התקינה של הגוף.

4. הדיאטה גורמת לפירוק מסת השריר ואינה תומכת (ואפילו אוסרת)  ביצוע פעילות גופנית כלשהי. 

בסופו של דבר כנראה שלא קיימת "דיאטת בזק" שיכולה להחליף תפריט תזונה המנוהל על ידי איש מקצוע (תזונאי/דיאטן) אשר במהלכו קיים מעקב קפדני אחר אחוזי השומן ומסת השריר, ודאגה להשלמת כל החסרים התזונתיים העשויים להופיע במהלך ירידה במשקל.

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !