• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
פליקס פלג וגל לציור-פור - תזונאים
זמן קריאה: 5 דק׳

כך תמדוד את אחוז השומן שלך

התחלת להתאמן, עשית מנוי לחדר כושר ואפילו קנית ביגוד ספורט חדש?
החלטת שמהיום מתחילים לשנות את הגוף ולהגיע לבטן השטוחה המיוחלת?
חשוב שתדע מה מצבך כרגע, כמה אחוזי שומן יש בגופך ומהי מסת השריר שלך.

עם העלייה במודעות לפעילות גופנית, תזונה נכונה ואורח חיים בריא, עלתה גם החשיבות לידיעת אחוז השומן בגופנו, הסיבות הן רבות וכוללות מנגנונים בריאותיים ואסתטיים.

ישנם כלי מדידה רבים למדידת אחוז השומן, כאשר לכל מכשיר יתרונות וחסרונות.
מדידה במכשיר בעל סטייה גדולה עלולה להוביל אותנו לטעויות בדרך שלנו, לבלבול ולירידה במוטיבציה עקב "חוסר תוצאות" (למרות שבפועל יהיו תוצאות).

מדידה קטנה להבדל גדול - המכשירים שילוו אותנו להצלחה או לכישלון:

1. מכשירי bioelectrical impedance analysis-  BIA- מדידת אחוזי שומן באמצעות מוליכות חשמלית. מכשיר המשמש את מרבית חדרי הכושר כיום ובעזרתו עליכם להישקל יחפים או להחזיק במכשיר מדידה קטן באמצעות הידיים.

למעשה שיטה זו מתבססת על מאזן הנוזלים בגוף, כאשר המוליכות החשמלית גבוהה יותר ברקמות שאינן רקמת שומן, מאחר ואחוז הנוזל ברקמות אלו גבוה יותר, ועל כן ההתנגדות קטנה יותר.

החיסרון העיקרי של המכשיר נובע מהתבססות על מאזן הנוזלים בגוף - צריכה גבוהה של מים ביחס למדידה הקודמת, תראה על אחוז שומן נמוך יותר. גריעת מים ביחס למדידה הקודמת, תביא לעלייה באחוזי השומן.
כך גם הזעה בכפות הידיים והרגליים עלולה להוביל לתוצאה שגויה.  השינויים יכולים להיות מאוד גדולים עד לרמה של 4-5 אחוז שומן למדידה, מה שיכול לגרום לתסכול רב והפסקת התהליך.
למכשירים אלו יתרון מאוד גדול בכך שהם זמינים וקלים יחסית לתפעול אישי.  כל אחד יכול להשתמש בהם, ללא שום צורך במיומנות כלשהי (מלבד לדעת להכניס נתונים יבשים למכשיר).

דרך מומלצת לשימוש בשיטה זו, היא ע"י מדידה בתנאים קבועים (יום ושעה קבועים) בבוקר לפני ששותים מים תוך הקפדה על יבוש המשטח הנוגע במכשיר (ידיים ו/או רגליים).

2. קליפר- הצביטה שתעשה את ההבדל
חברו הטוב ביותר של התזונאי ולמעשה אחת משיטות השדה הראשונות למדידת אחוזי השומן. שימוש במכשיר זה מתבסס על צביטה של רקמת השומן שעל פני העור (שומן תת-עורי) במספר מוקדים בגוף ומדידה של עובי קפל השומן, תוך הפרדתו מהשריר בצורה ידנית.

המחיר הזול והדיוק הגבוה ביחס למכשירי ה- BIA, הופכים אותו לאטרקטיבי בקרב אנשי המקצוע.  כמו כן, אינו מושפע ממאזן הנוזלים, אך יש לו מספר חסרונות שלא ניתן להתעלם מהם:
א.. מיומנות הבודק- שימוש בקליפר דורש מיומנות גבוהה, שכן הפרדה של רקמת השומן מהשריר לא תמיד פשוטה, מה שעלול להוביל לאבחון של רמה גבוהה או נמוכה מדי של אחוזי שומן, בשל "צביטה" לא נכונה.
ב. יש להימדד אצל אותו הבודק כל הזמן , שכן כל איש מקצוע בודק קצת אחרת, עם סטייה שונה.
ג. הקליפר לא מאפשר מדידה של התפלגות השומן באזורים השונים בגוף, דבר המקשה על מדידה של מסת השריר באזורים השונים בגוף.

 

3. DEXA- המדידה האמינה ביותר כיום.
בדיקה המתבססת על קרינת X נמוכה ביותר ונחשבת לאמינה ביותר למדידת אחוז השומן, מסת השריר וחוזק העצם באזורים השונים בגוף.
ה- DEXA במקור נועדה למדידת צפיפות עצם בקרב נשים, מאחר וסביב גיל המעבר מפתחות סיכון מוגבר לאוסטאופורוזיס (מצב של דלדול והחלשות העצם), אך מסתבר שמכשיר זה מסוגל לתת הערכה מעולה להרכב גוף.
יתרון המכשיר: ניתן לבצע מעקב ובקרה ברמה הגבוה ביותר. מבצעים תפריט לירידה באחוזי השומן יחד עם תוכנית לעלייה במסת השריר? ה- DEXA יכולה להראות על שינויים מקומיים של אחוז השומן ומסת השריר, ובכך נדע כיצד להמשיך לפעול.
לדוגמא: ירידה באחוז השומן במקביל לעלייה במסת השריר בידיים, תראה על תוכנית נכונה, אך ירידה בשומן במקביל לירידה במסת השריר ברגליים, תצביע על עצימות לא מספקת בשרירי הרגליים, ובכך נדע שיש צורך להשקיע עבודה נוספת בשרירי הרגליים.
חסרון: לא מכשיר ביתי שאפשר לקנות לעצמנו ליום ההולדת, שכן המכשיר יקר מאוד ותופס מקום רב. מעבר לכך, נדרש איש מקצוע מתחום הרפואה/ פיזיולוגיה/ תזונה לקריאת התוצאות.

4. MRI-  מכשיר העובד על תהודה מגנטית ונחשב למאוד מדויק למדידת אחוז השומן בגוף. ה- MRI מאפשר מדידה של התפלגות השומן בגוף, ואף את השומן הבטני, המהווה סיכון בריאותי גבוה (מחלות לב, סוכרת ועוד).
חיסרון: ה- MRI משמש את בתי החולים לאבחון בעיות שונות בגוף האדם, והתורים ארוכים מאוד, ולכן לא נהוג להשתמש במכשיר זה למדידת אחוז שומן, למעט לצרכי מחקר. 

5. BODPOD-  מדידת אחוז שומן למתמטיקאים :)
מכשיר בו הנבדק יושב בתא אטום ומדידת אחוז השומן מתבססת על  צפיפות הגוף, שכן קיימת נוסחא המקשרת בין מסת הגוף, נפח הגוף (אותו מודדים באמצעות שינויים בלחץ האוויר) וצפיפות הגוף.
יתרון: הבדיקה אמינה מאוד למדידת אחוז השומן בגוף
חסרונות: המכשיר לא מאפשר מדידה של התפלגות השומן ומסת השריר בגוף. כמו כן, השימוש במכשיר מאלץ את הנבדק לשבת במתקן סגור, מה שעלול לגרום לאי נוחות לחלק מהנבדקים.

הדרך הנכונה לעבוד עם כל המכשירים יחד: המלצות פרקטיות

כל תהליך אותו נבחר לבצע, מחייב מסגרת תזונתית מסוימת, ולכן עלינו לנטר ולעקוב אחר מדדים אובייקטיבים כגון: היקף יד, היקף בטן, תמונות בתחילת התהליך וכמובן אחוז השומן. באם פועלים לבד, ללא הכוונה מקצועית, ניתן לבצע בדיקת DEXA ליצירת נקודת התחלה ובמקביל לבצע בדיקת במכשיר ה- BIA עם ההשכמה.
בדיקת באמצעות מכשיר ה- BIA יש לבצע פעם בשבוע באותם התנאים, לצרכי מעקב. בנוסף, רצוי לבצע את בדיקת ה- DEXA אחת לשלושה חודשים על מנת לבדוק את התפלגות השומן והשריר באזורים השונים בגוף, על מנת לראות כי התוכנית אותה בחרנו לבצע עוזרת לנו להגיע לתוצאות המיוחלות.
באם עובדים עם איש מקצוע, הוא יבצע לרוב מדידות באמצעות הקליפר או BIA לבדיקת שינוי מגמתי באחוז השומן, אך מומלץ עדיין לבצע את בדיקת ה- DEXA למעקב יותר מעמיק שיעזור לאיש המקצוע להביא אתכם לתוצאות טובות יותר.

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !