• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
יואב אלקיס - סטודנט לביוטכנולוגיה רפואית
זמן קריאה: 7 דק׳

אני יודע שרובנו המתאמנים בחדר הכושר שמענו או השתמשנו או מכירים מישהו שמשתמש בתוספי תזונה. כמובן שהם רבים ושונים, וכמובן שתמיד יהיו את ה"חכמים" שיאמרו שתוספי תזונה פוגעים חד משמעית בכבד. אז הנה כמה אמיתות על כמה מתוספי התזונה הפופולאריים ביותר. חלק ב' - שורפי שומן וסטרואידים אנבולים.

שורפי שומן

כאן אנו נכנסים לתחום שהינו מגוון וגדול מאוד. שורפי השומן בעצם נועדו לעזור בירידה במשקל ללא איבוד מסיבי של שריר. הם עושים זאת על ידי שימוש מוגבר בשומני גוף לצורך הפקת אנרגיה.

חומר התשמורת של תאי הגוף לחומצות השומן הינו טריגליצריד, הוא למעשה גליצרול בעל 3 חומצות שומן מחוברות אליו.

כאשר גופנו זקוק לאנרגיה ממקורות השומן הוא מפרק את הטריגליצריד כדי להשתמש בחומצות השומן שלו. האנזים בו משתמש התא בתהליך זה נקרא "ליפאז", האנזים מבצע הידרוליזה של חומצת שומן ומתקבלת חומצת שומן חופשית, התהליך מתרחש בציטופלזמת התא.

כעת חומצת השומן "מופעלת", ישנה הוספה של קבוצת co A , התהליך מבוצע על ידי האנזים acyl coA syntatase , ומתרחש על פני הממברנה החיצונית של המיטוכונדריה.

כעת יכולה חומצת השומן עם ה co A לחדור למרווח הבין ממברנלי של המיטוכונדריה שם יעדה, אך כעת עליה לעבור מרווח זה. כאן מגיע תפקיד המולקולה שעליה נתמקד כשורפת שומן, L קרניטין, בלעדיה אין אפשרות להכניס את חומצת השומן לתוך המיטוכונדריה.

מולקולת ה L-קרניטין הינה בעצם מעין חומצה אמינית, אך לא בדיוק אלא רק במבנה.

תהליך סינטזת ה L קרניטין מתרחש בעיקר בכבד ובכליות. חומצות האמינו ליזין ומתיונין נדחסות ויוצרות את הקרניטין בצורתו הסטריאו-איזומרית L. קופקטורים נוספים כגון חומצה אסקורבית (ויטמין (C ויטמין  6B , B3וכן מולקולות ברזל מעורבות בתהליך הביוכימי.

בשונה מהחומצות שעליהן דיברנו עד כה, חומצה אמינית זו לא בונה שריר, אלא עושה פעילות הובלה בתא. המולקולה נמצאת בגופנו באופן טבעי ברמות נמוכות. אנו מקבלים אותה לרוב ממזון, בעיקר מבשר, וחלקה (כ 25%) מסונטזת בגוף בתהליכים המוזכרים לעיל.

רוב מולקולות ה L-קרניטין (97%) מרוכזות בשרירי השלד, כאן אנו למדים על חשיבות המולקולה לפעילות גופנית.
לאחר שהבנו מהו הL קרניטין נחזור למסלול חומצת השומן, כאמור חומצת השומן מחוברת ל  COAנעצרה במרווח הבינ-ממברנלי של המיטוכונדריה, כעת מגיע אנזים בשם ""CARNITINE TRANSFERASE 1  הוא מפרק את קבוצת ה coA  ומנצל את אנרגיית הפירוק לחיבור קרניטין.

התהליך מתרחש על צידה החיצוני של הממברנה הפנימית של המיטוכונדריה.
כעת נכנסת חומצת השומן מחוברת לקרניטין על ידי טרנספורטר ממברנלי שנקרא ""TRANSLOCASE, יש כניסת חומצת שומן מחוברת לקרניטין כנגד יציאת קרניטין מהצד התוך מיטוכונדריאלי.
בתוך המיטוכונדריה אנזים בשם ""CARNITINE TRANSFERSE 2 מפרק את הקרניטין וממחזר אותו ליציאה החוצה תוך כדי חיבור חומצת השומן ל coA מחדש.
כעת מוכנה חומצת השומן מחוברת ל coA בתוך המיטוכונדריה לפירוק ויצירת אנרגיה.
אנו רואים שקרניטין בעצם מסייע להכנסת מולקולות חומצת השומן לתוך המיטוכונדריון דרך הממברנה, שאנו כבר יודעים שהוא תחנת הכח של התא.

בתוך המיטוכונדריה כעת יש פירוק של קבוצת אצטיל coA מחומצת השומן, תהליך שנקרא "בטא אוקסידציה של חומצות שומן". כלומר במילים פשוטות, חימצון של חומצת שומן לצורך קבלת אנרגיה ממולקולה שנקראת אצטיל coA .

תוצר החימצון הזה הינו, כמובן בתהליך ארוך שנקרא מעגל קרבס, ATP וממנו אנו גוזרים פעילות של שריר. כך נחסך מאיתנו פירוק של סוכרים  בתא לצורך הפקת האנרגיה ויש שריפה מוגברת של חומצות השומן.

עקב כך שאנו לא מפרקים סוכרים (בעיקרם גליקוגן, שהינו רב סוכר המשומש בתאים, בתהליך הגליקוליזה), נחסכת מאיתנו הרגשת עייפות שבאה עקב דילול המאגרים בתא, וכן מניעת הופעה מהירה של חומצת חלב שהינה תוצר של פעילות שריר וגליקוליזה, מה שגורם לתחושת "שריפה" בשריר.

כמובן שעלינו לבצע פעילות גופנית מאומצת בכדי לגרום לגופנו את הגירוי המתאים שיתחיל את הצורך לשרוף את השומנים, ולכן יש לשלב צריכת תוסף ופעילות גופנית נכונה.

תוסף זה הינו אחד מתוך שלל תוספים שנקראים שורפי שומן, אך רוב גורף של תוספי המזון בתחום זה כוללים בתוכם את מולקולת ה L-קרניטין, שעכשיו אנו יודעים שאם תהיה בעודף בתא תוכל לגרום להחדרה מוגברת של חומצות שומן למיטוכונדריה וניצולן לצורך ביצוע "חימצון בטא" והפקת אנרגיה.

ישנם שני תוספים נוספים אשר נמצאים כיום בשימוש רחב בקרב שורפי השומן בשוק, הקפאין והסינפרין, שהוא נגזרת של אפדרין.

הקפאין הינו חומר אשר נמצא ב עיקר בפולי קפה, גווארנה, עשה ה"מטה" ועלי קקאו ותה, יש לו תכונות ממריצות בעיקר, אנו צורכים אותו בצורה שנקראת .trimethylxanthine בתאי גופינו נמצאים קולטנים אשר קושרים חומצה אמינית בשם ADENOSINE , כאשר נקלטת חומצה אמינית זו היא מאטה את הפעילות המטבולית בתא, בעיקר בתאי מערכת העצבים.

מולקולות הקפאין נקראות אגוניסט חלקי לאדנוזין, הן נקשרות לאותו הקולטן אך לא מפעילות שרשרת מעבר אותות לתא שמאטות את פעילותו, כך נמנעת קשירת האדנוזין ןכתוצאה מכך נמנעת האטת הפעילות ויש פעילות, בעיקר עצבית, מוגברת.
כתוצאה מהפעילות המוגברת מופרש גם אדרנלין בגופנו, יש עליה בקצב לב, לחץ דם, סממנים אלו תורמים לפעילות גופנית יעילה לשריפת שומנים.

הרחבת כלי דם נגרמת גם כן ומאפשרת זרימת דם גדולה יותר לשרירים, שריפת שומנים בתא עולה עקב חימצון יתר שלהם.
תהליך נוסף שקורה היינו ה "תרמוג'נסיס",  כלומר יצירת חום טבעית בגופנו, על ידי כך יש שריפת שומנים גבוהה יותר וכן שריפת קלוריות מוגברת באופן כללי.

הקפאין פחות בטוח לשימוש עקב תופעות לוואי רבות אם המינון הוא מופרז.

סטרואידים אנבולים

זוהי מחלקה שונה לגמרי. לא בריאה, אסורה בהחלט לפי חוק, וכן לא מומלצת ללא ייעוץ רופא מקצועי. הסטרואידים האנבוליים הינם למעשה תוצרים של סינטזות כימיות מלאכותיות שנגזרות מטסטוסטרון (ההורמון הזכרי). מטרתם הייתה לטיפול במחלות ניווניות שונות הפוגעות בשרירים, וכן נגד אוסטאופורוזיס שפוגע בעצמות. הפוטנציאל של השימוש בהם בספורט זוהה כמעט מיד וכך נכנסו לעולם הספורטאים במרץ .

הטסטוסטרון בגוף מסונטז מחומצת השומן כולסטרול ולכן מסווג אף הוא כחומצת שומן.

הכולסטרול אינו מסיס בדם ולכן מובל בקומפלקס שכולל ליבה המורכבת מחומצות שומניות בצורה של טריאצילגליצרולים ואסטרים של כולסטרול, המעטפת הינה בעיקר שיכבת פוספוליפידים וכולסטרול חופשית אליה קשורים חלבונים מיוחדים הנקראים אפוליפופרוטאינים.

הקומפלקס המתואר נקרא ליפופרוטאין, ישנם כמה צפיפויות של אריזה, הLDL וה HDL הם המפורסמים ביותר, תפקיד ה LDL הינו להעביר את הכולסטרול לתאי הגוף מהכבד והHDL עושה ההיפך, מנקה את הגוף מכולסטרול ומעביר אותו אל הכבד.

כ 70% מהכולסטרול מסונטז בגוף ורק 30% ממנו מגיע מהמזון. בתאים עובר הכולסטרול למיטוכונדריה על ידי אנזים בשם  steroid acute regulatory" "protein או בקיצור ""STAR, שם מתחיל שרשרת פעולות ביוכימיות עד להגעתו לטסטוסטרון, הפעולה נעשית  בתאי האשכים.

מטרת הסטרואידים האנבוליים הינה לחדור לתאים בתהליך שנקרא דיפוזיה ממברנלית, להיקשר לקולטנים אנדרוגניים בגרעין התא, ולהפעיל שרשרת אירועים להפעלת גנים שאחראים על סינטזת חלבון מוגברת, חלוקת תאים וגידול.

הפעילות ההורמונלית הטבעית של הטסטוסטרון עוברת רגולציה על ידי מערכת אנדוקרינית שמקורה במח, באיזור הנקרא היפותלמוס ובאזור שנקרא היפופיזה.

ההיפותלמוס משחרר הורמון בשם  GnRHשמגרה איזור במח הנקרא היפופיזה לשחרר הורמונים בשם FSH וכן LH, LH גורם לשיחרור טסטוסטרון מהאשכים, וכמות הטסטוסטרון המשוחרר נותנת משוב שלילי להיפותלמוס להפסיק ליצר GnRH וכך רמת הטסטוסטרון יורדת, וחוזר חלילה.

הסטרואידים האנאבולים אם כן מפרים את האיזון ההורמונלי העדין, ומסכנים את המשתמש בהם, אפילו במחיר עליה משמעותית בסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

הסטרואידים, עקב כך שהם נגזרות סינטטיות של הורמון שכבר נמצא בגוף ומווסת על ידי אזורים במח המוזכרים לעיל, מזיקים לגוף כאשר ניתנים מבחוץ ואף יגרמו להפסקת סינטזת טסטוסטרון טבעית באשכים, וכן דיכוי התאים המפרישים GnRH במח, ושאר נזקים לכלל המערכות עקב רמת הורמון לא מאוזנת, אך מגבירים את בניית השריר וכן את קצב חילוף החומרים בתא, כלומר ירידה בשומן ועלייה במסת שריר.

השימוש בהם אסור ויש מגוון של פעולות כגון, מינון, תזונה מתאימה, שתייה וכדומה שצריך לבצע במדויק על מנת למזער פגיעה ולמקסם את הגדילה של השריר. פעולות אלה מבוקרות רק על ידי רופאים.

לסיכום

אבקות החלבון, קריאטין וכן שורפי השומן הינם תוספים טבעיים ושימוש בהם אינו אסור ואינו פוגע באופן כולל וגורף במשתמש בהם, להבדיל מסטרואידים אנאבוליים שהם מזיקים.

אבקות החלבון תפקידן לתת חומרי בניין לשריר, הקריאטין תורם לנו אספקת אנרגיה "לתחנת הכוח של הגוף", המיטוכונדריון, ושורפי השומן מעודדים שימוש בשומני הגוף במיטוכונדריון עצמו.

אז להבא כאשר מישהו יזרוק לכם שם של תוסף אתם כבר תהיו מומחים ותסבירו לו בדיוק על מה מדובר, שלא ימכרו לכם שטויות.

 

אין לראות בשום דבר מהנאמר לעיל החלפה לייעוץ רופא לפני לקיחת תוסף, כמו שצוין יש מקרים חריגים בהם כן פוגע התוסף באדם המשתמש בו.



סימוכין עבור שני החלקים:
1.ביולוגיה ופיזיולוגיה של האדם במאמץ- מכון ווינגייט ד"ר אריה רוטשטיין 1992.
2.Biochemistry 3rd  edition by mathews, van holde & ahern.
3.molecular biology of the cell 5th edition by alberts .
4. "Eckert Animal Physiology" Fifth Edition, by David Randall, Kathleen French, Warren Burggren
5. basic and clinical endocrinology (3rd ed.) frrancis s. greenspan
6. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and
caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation
in humans1–3
Abdul G Dulloo, Claudette Duret, Dorothée Rohrer, Lucien Girardier, Nouri Mensi, Marc Fathi, Philippe Chantre,
and Jacques Vandermander
7.Caffeine and Exercise: Metabolism, Endurance and Performance
Graham, Terry E.    . Sports Medicine:Volume 31(11)2001pp 785-807

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !