• סניפים
  • צרו קשר
  • בימי הלחימה זמני אספקת המשלוחים יהיו ארוכים מהרגיל, אנחנו עושים את המירב לזרז את השילוח מול חברות השילוח השונות
להזמנות וייעוץ אישי: 1-599-500-590
פליקס פלג - תזונאי במדעי התזונה
זמן קריאה: 5 דק׳

זה כבר עשרות שנים שידוע, שמחלות לב וכלי דם הינן הגורם העיקרי לתמותה בעולם המערבי, וכי ישנם גורמים רבים למחלות אלו, גנטיים וסביבתיים. ההתפתחות הראשונית של המחלה מובנת רק באופן חלקי, אך אין ספק כי השמנת יתר וסוכרת הם בעלי תפקיד מרכזי בהתפתחות מחלות אלו.

 

כיום מחקרים חדשים מראים כי זה לא רק המשקל המשפיע על בריאות הלב, אם כי אחוז השומן, כלומר היחס שבין רקמת השריר והשומן. מחקרים חדשים מראים כי מעל 23% שומן בגברים ומעל 33% בנשים מעלים משמעותית את הסיכון למחלות לב ותמותה. 

 

אחד המאפיינים של מחלות לב וכלי דם הוא פגיעה במבנה כלי הדם, עקב שקיעה של חומרים שומניים, המובילים לסתימתו ובכך למחלות הלב השונות. הכוכבים הראשיים בין גורמים אלו הם הכולסטרול וטריגליצרידים גבוהים, רכיבים שומניים, שברמה גבוהה בדם קשורים באופן ישיר לעלייה בסיכון למחלות לב.   

 

הפחתם בדם מהווה יעד מרכזי בטיפול להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, כאשר הטיפול הוא מגוון מאוד ויכול להיעשות על ידי שינוי אורח החיים וצריכה של מזונות מסוימים התורמים לכך. קיים טיפול תרופתי, אך מלווה בתופעות לוואי רבות כגון: פגיעה בתאי המח, כבד ומחקרים חדשים אף מראים פגיעה בראייה. תופעות הלוואי הרבות המיוחסות לתרופות לא משאירה לנו ברירה אלא לבחור בשינוי של אורח החיים.

אורח החיים לאריכות חיים:

1. ג'ינג'ר- לא רק לטעם

רמות גבוהות של כולסטרול וטריגלצרידים מהוות סיכון מוגבר, עקב הנטייה שלהם לעבור חמצון ובכך להפעיל שרשרת תהליכים מזיקים לגוף ופגיעה בכלי הדם. צמח הג'ינג'ר מהווה מקור טבעי ועשיר לנוגדי חמצון רבים המסוגלים לנטרל את תהליכי החמצון ובכך לתרום לבריאות הלב..

2. שיבולת שועל- הדייסה המנצחת

מלך הדגנים ללא ספק, עשיר בחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. כלל המרכיבים הללו תורמים לאיזון רמות הסוכר ורמות השומנים בדם. שיבולת שועל עשירה בסיבים תזונתיים, המהווים מקור לפחמימה איכותית, שלא ניתנת לספיגה במערכת העיכול שלנו, ובכך גורמת לניקוי של מערכת העיכול וסילוק של חומרים שונים יחד איתה, ביניהם כולסטרול ורעלנים שונים, ובמקביל מעכבת ספיגה של שומנים מיותרים. צריכה של 3-4 כפות שיבולת שועל ביום מספקת 30% מתצרוכת הסיבים המומלצת. רצוי לפתוח את הבוקר בדייסת שיבולת שועל על בסיס חלב, חלב סויה או חלב שקדים. לקולינאריים שביננו ניתן להוסיף פירות ותבלינים  שיעשירו את הטעם ויוסיפו לבריאות הגוף והלב. למתחטבים שביננו ניתן לטחון את השיבולת שועל יחד עם אבקת חלבון וקרח, ולהוסיף מעט פולי קקאו לטעם.

3. שמן זית- זה טוב, זה טוב, זה כתית מעולה

שמן זית, הנציג הרשמי של חומצת השומן החד בלתי רוויה, המוכרת כאומגה 9, נחשבת לאחת מחומצות השומן הבריאות ביותר שקיימות ובצדק. אחד המחקרים הגדולים שנעשו בשנות ה- 60, שבא לבדוק את השפעת הרכב התזונה במדינות השונות על שיעור התמותה ממחלות לב, מצא שבאי כריתים אחוז התמותה הנמוך ביותר, כאשר התזונה שלהם מאופיינת באחוז שומן גבוה בתפריט, שומן שמקורו משמן הזית. חומצת השומן אומגה 9, נחשבת לחומצת השומן היחידה המסוגלת להוריד את רמות "הכולסטרול הרע", ה- LDL וזאת מבלי לפגוע ואולי אף להעלות את רמות "הכולסטרול הטוב", ה- HDL. כמו כן, שמן הזית עשיר בנוגדי חמצון רבים, ביניהם ויטמין E, המסוגל למנוע את חמצון הכולסטרול בדם ובכך למנוע את הנזק לכלי הדם. שמן הזית האיכותי ביותר הוא שמן הזית בעל דרגת החמיצות הנמוכה ביותר, וזהו שמן זית כתית מעולה. לרוב נהוג לצרוך כמות גבוהה מאוד של פחמימה בארוחת צהריים, ולכן מומלץ להוריד מעט מכמות הפחמימה, ולהוסיף שמן זית עם הסלט ובכל להעלות את הערך התזונתי של הארוחה תוך שמירה על מאזן קלורי.

4. אומגה 3

חומצת שומן בלתי חיונית (גוף האדם לא מסוגל לייצר לבדו ולכן נאלץ לקבל מהמזון), הנחשבת לאנטי דלקתית בכך שמסוגלת להפחית תהליכי קרישיות בדם, הפחתת רמות השומנים בדם ומניעת התהליך הטרשתי. את האומגה 3 ניתן למצוא במקורות מהצומח (אגוזי מלך, צ'יה) ומהחי (בעיקר דגים מהים הצפוני). בהמלצות החדשות (לשנת 2015) של איגוד הקרדיו-וסקולרי ועמותת עתיד (עמותת הדיאטנים) נמצא כי יש להעלות את הצריכה של אומגה 3 מהדגים למניעת ראשונית של מחלות לב וכלי דם. שלב 2-3 פעמים בשבוע מנת דג סלמון בארוחת הצהריים או הערב שלכם.

5. שוקולד מריר- המאכל לתחושה טובה יותר

כאשר בוחנים את היתרונות של השוקולד המריר מול החסרונות, כמות החסרונות גבוהה משמעותית, אך השוקולד המריר נחשב לבריא יותר מסוגי השוקולד הנוספים הקיימים. ולכן, למרגישים שאכילת מתוקים, היא שמחת חייהם, השוקולד המריר מהווה פתרון בריא יחסית וטעים בו זמנית. השוקולד המריר (מעל 70% קקאו) מכיל רכיבים כימיים רבים המסוגלים להוריד את רמות הכולסטרול בדם ולמנוע את חמצונם. שורת שוקולד מריר ביום יכול להיות חלק מתפריט מאוזן ובריא.

6. פעילות גופנית

שלבו את שני סוגי הפעילויות הנפוצות- אימוני התנגדות ופעילויות אירוביות. פעילות אירובית, פעילות בעצימות תת מירבית, המעלה את הדופק תורמת לבריאות הלב וכלי הדם. עוזרת בהשגת דופק מנוחה איטי יותר במנוחה, ובכך מאפשרת ללב מנוחה רבה יותר לאורך היום.

אימוני כוח מסייעים לעלייה במסת השריר ובשילוב של תזונה נכונה, תורמים לירידה באחוזי השומן, ותורמים למראה אסתטי וחטוב יותר.

הקדישו 3-4 פעמים בשבוע שעה בביצוע של פעילויות שונות. לא אוהבים חדר כושר? ניתן למצוא לבצע אימוני ריצה בפארק וביצוע תרגילים ב- TRX, אימוני קרוספיט המשלבים סוגים שונים של פעילות ואפילו ניתן למצוא אימונים שלמים ביוטיוב ולבצע מהבית.

* חשוב לציין כי כל אדם הנו אינדיבידואל ושונה ממשנהו , מבנה גופו של המתאמן, מצבו הנוכחי, רמת היכולת האישית, סוג הפעילות, אחוז השומן ונתונים אישיים רבים אחרים הנם בגדר חובה להתאמת תפריט תזונה מאוזן ותוכנית אימונים אישית לקבלת תוצאות מרביות ובטוחות.

על כן, מאמר זה אינו מחליף ייעוץ אישי עם איש מקצוע ויש להתאים את המידע באופן פרטני, אישי ומבוקר.

ישראלבודי- Israelbody.org   מספקת ייעוץ לתזונת ספורט והרכבת תוכניות אימונים אישיות ומקצועיות ע"י אנשי המקצוע המובילים בישראל הפועלים בשיטת ישראלבודי משנת 2001.

רוצים לשמוע עוד על תוכנית התזונה והאימונים עם צוות המומחים שלנו? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לשיחה ראשונית ללא עלות !